Preventie, hoe zit het? – Arbeidsomstandigheden

In deel 2 over preventie wil ik jullie meenemen in de maatregelen gericht op arbeidsomstandigheden. Welke maatregelen kan de werkgever onderdeel maken van zijn preventiebeleid gericht op ziekteverzuim?

De risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)

Voor de hand liggend en ook nog eens een verplicht nummer. Toch heeft slechts een derde van de bedrijven hier aandacht voor. Niet voor niets heeft de Inspectie SZW in haar jaarplan 2020 aangekondigd hier meer op te gaan handhaven. Door het uitvoeren van een RI&E kunnen potentiële gevaren door arbeidsomstandigheden zichtbaar worden.

De RI&E heeft een extra meerwaarde als deze zich niet beperkt tot de technische aspecten van het werk, maar ook aandacht besteedt aan de zachte elementen zoals arbeidsinhoud en arbeidsverhoudingen. Denk hierbij aan:

Een werkbelevingsonderzoek:

Weet je eigenlijk wel hoeveel lol er in je werk past? Tevreden en gemotiveerde medewerkers zijn een belangrijke randvoorwaarde voor een klantgerichte dienstverlening en goede bedrijfsresultaten. Door de wetenschap is een duidelijk verband aangetoond tussen een positieve werkbeleving en de prestaties van medewerkers. Met een afdelings- of organisatie breed werkbelevingsonderzoek wordt inzichtelijk gemaakt op welke gebieden uw medewerkers (en de organisatie) goed of minder goed functioneren.

Het Periodiek ArbeidsGezondheidskundig Onderzoek (Pago):

Een laag ziekteverzuim en betere prestaties op de werkvloer hangen nauw met elkaar samen. Het is dan ook belangrijk om de gezondheid van uw medewerkers in kaart te brengen. Daarvoor bestaat het Periodiek ArbeidsGezondheidskundig Onderzoek (PAGO). Met dit onderzoek kunt u vroegtijdig gezondheidsschade signaleren die kan optreden als gevolg van risico’s in het werk. Het resultaat is een duurzame inzetbaarheid van vitale medewerkers en een lager ziekteverzuim. Werkgevers zijn verplicht om hun werknemers te laten werken in veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Dit houdt ook in dat het een verplichting is om uw medewerkers het PAGO aan te bieden.

Arbeidsomstandigheden spreekuur:

Het arbeidsomstandighedenspreekuur is beter bekend als een preventief spreekuur. Het spreekuur biedt de werknemer de mogelijkheid om een afspraak te maken met de bedrijfsarts. Dit kan zonder een ziekmelding bij werkgever. In deze (telefonische ) afspraak kan de werknemer vragen stellen over zijn gezondheid en werkomgeving. Het spreekuur wordt ingezet om een verzuimmelding te voorkomen. De werkgever heeft vanuit de Arbowet de verplichting om werknemers hierover in te informeren. De inhoud van het spreekuur wordt vanwege de privacy niet gedeeld met werkgever. Werknemer kan de afweging maken om het spreekuurverslag te delen met werkgever.

Sociaal medisch overleg (SMO) / Sociaal medisch Team (SMT):

In een overlegstructuur gaan alle bij verzuim betrokken partijen met elkaar aan tafel. Het doel is kennisdeling, begrip en meer effectieve oplossingen.

Aandacht voor mentale arbeidsomstandigheden:

Denk hierbij aan het aanstellen van een vertrouwenspersoon, programma’s ter voorkoming van werkdruk, zoals stressmanagement, een goede inwerk- en introductieperiode en leeftijdsbewust personeelsbeleid.

Veel organisaties vinden het lastig om deze onderdelen duurzaam op te nemen in de interne processen. Terwijl bijna iedereen deze herkent.

Onze specialisten zijn in staat om alle processen in kaart te brengen en deze te bewaken. We zien nog te vaak dat iemand van HR ziekteverzuim er “even” bij doet of dat de teamleider in het eigen regie model een veel te grote rol krijgt. Een onafhankelijk specialist verdient zichzelf terug en meer dan dat!

Heb je toevoegingen, op- of aanmerkingen of wil je gewoon meer weten? Let me know!

Ruben Hartog

Partner Match-arbo

Wil je het blog delen?

Delen op facebook
Deel op Facebook
Delen op twitter
Deel op Twitter
Delen op linkedin
Deel op Linkdin

Broerswetering 10A
3752 AM
Bunschoten-Spakenburg

E: ruben@match-arbo.nl
T: 033 303 61 72

Op de hoogte blijven van de nieuwste vacatures?