De Directie en Verzuim

Het zesde en laatste deel van het 6-luik met betrekking tot de interne processen gaan we benaderen vanuit het perspectief van de directie. In dit vijfde deel dat betrekking heeft op de zieke werknemer probeer ik me vooral te richten op alles wat werk gerelateerd is.

Afhankelijk van de omvang van het bedrijf kan de directie meerdere rollen vertegenwoordigen bij verzuim. Dit varieert van casemanager tot inkoper. In dit blog wil ik me met name richten op datgene wat directies gemeenschappelijk hebben, namelijk de eindverantwoordelijkheid.

In eerste instantie verwacht je natuurlijk dat de directie de “kille” cijfers bewaakt. Verzuim kost het bedrijf immers geld. De kosten zijn daarom ook een belangrijk onderwerp, maar er is meer dan alleen de kosten.

De kosten

De zieke werknemer heeft volgens artikel 7:629 BW recht op loondoorbetaling van 70%. Binnen veel bedrijven zijn hier aanvullende afspraken over waardoor de hoogte van de loondoorbetaling hoger ligt. Wanneer de uitgevallen werknemer wordt vervangen of wanneer de directe collega’s extra moeten werken zijn hier ook kosten mee gepaard. De zogenaamde vervangingskosten. Doordat de vervanger ingewerkt moet worden of de collega’s die extra bijspringen iets minder productief zijn, treedt er een stukje productieverlies op. Tenslotte zijn er bij verzuim vaak extra kosten die de arbodienst maakt en zal er vanuit het bedrijf tijd geïnvesteerd worden in de verzuimbegeleiding.

Afhankelijk van de wijze waarop het verzuim door de organisatie wordt opgevangen en is ingericht variëren de kosten van een verzuimende medewerker per dag van € 250 tot € 400. In combinatie met het verzuimpercentage kan je als directie hierop sturen.

Onderwerpen die de aandacht verdienen:

–         Hoe krijgen we de verzuimkosten verder naar beneden?

–         Kunnen we de verzuimkosten als bedrijf zelf dragen?

–         Moeten we kijken naar een verzekering?

De persoon

Bij ziekteverzuim, zeker als het wat langer duurt, missen we een gewaardeerde kracht, een loyale collega en een uniek persoon. Als directie wil je er zijn voor deze werknemer, maar ook voor naaste collega’s die het er misschien emotioneel moeilijk mee hebben. Je wilt juist bij ziekte je sociale gezicht laten zien.

Natuurlijk is niet ieder ziektegeval hetzelfde. Er zijn arbeidsconflicten die uitmonden in verzuim waardoor je als directie minder begrip hebt voor de situatie. Hierdoor is het moeilijk is om je sociale gezicht te laten zien. Zolang dit los staat van een voorkeur voor de ene of de andere persoon is daar ook niets mis mee.

Wanneer de naaste collega’s extra moeten bijspringen ontstaat een dreiging van het overbelasten van deze werknemers. Wanneer als gevolg hiervan meer collega’s uitvallen komt de continuïteit in gevaar. Ook hier wil je als directie oog voor hebben.

Onderwerpen die de aandacht verdienen:

–         Zijn er verzuimredenen die het gevolg zijn van de bedrijfsvoering?

–         Is er voldoende contact met de zieke werknemer?

–         Hoe wordt de werkdruk ervaren na ziekte van een collega?

–         Moeten we misschien een vacature plaatsen?

De actoren

Doordat je als directie niet altijd direct betrokken bent bij het verzuim van de werknemer is het belangrijk dat je regelmatig contact onderhoud met het management team. Zorg ervoor dat verzuim een vaste plaats heeft op de agenda.

Zorg voor ruimte aan tafel bij het MT overleg voor:

–         de Manager HR

–         de Manager Inkoop

–         de Manager Finance

–         de Manager afdeling/sector

Of bedenk een andere overlegstructuur waarbij alle actoren die betrokkenen zijn bij ziekteverzuim worden gesproken.

Alleen door je interne processen goed in te regelen kun je als directie sturen op verzuim.

Wil jij hier eens over door praten? Stuur me dan een e-mail op ruben@match-arbo.nl of bel me op 0652470986.

Ruben Hartog

Partner Match-Arbo

Wil je het blog delen?

Delen op facebook
Deel op Facebook
Delen op twitter
Deel op Twitter
Delen op linkedin
Deel op Linkdin

Broerswetering 10A
3752 AM
Bunschoten-Spakenburg

E: ruben@match-arbo.nl
T: 033 303 61 72

Op de hoogte blijven van de nieuwste vacatures?