Preventie, hoe zit het? – Arbeidsinhoud

In deel 1 over preventie wil ik jullie meenemen in de maatregelen gericht op arbeidsinhoud. In deze maatregelen staat het welzijn van de werknemer centraal.

De arbeidsinhoud heeft te maken met de manier waarop de taken in de functie zijn opgebouwd. De inhoud van de functie is bepalend voor het welzijn van de werknemer. Tussen het welzijn van de werknemer en het ziekteverzuim ligt een directe relatie.

Welke maatregelen kan de werkgever onderdeel maken van zijn preventiebeleid gericht op ziekteverzuim?

–         Werkbelevingsonderzoek kan ingezet worden om inzicht te krijgen in de vele aspecten die in verband staan met het ziekteverzuim. Ze kunnen zelfstandig worden ingezet, maar ook als onderdeel van de RI&E.

–         Welzijnsonderzoek, dit geeft inzicht in hoeverre medewerkers zich prettig voelen in de organisatie en hoe zij de arbeidsomstandigheden ervaren.

–         Signalering door werkgever en werknemer (slechte werkhouding, hoge werkdruk, onprettige werksfeer, pesten: Het zijn allemaal oorzaken van ziekmelding)

–         Een scherpe personeelsselectie (aandacht voor de juiste ‘fit’)

–         Aandacht voor arbeidsinhoud tijdens het functioneringsgesprek om een slechte ‘fit’ te voorkomen

–         Loopbaanbegeleiding

–         Scholing

–         Mobiliteit (binnen of buiten de bedrijf/sector)

–         Leeftijdsbewust personeelsbeleid: maatregelen die passen in leeftijdsbewust personeelsbeleid dienen te worden afgestemd op werknemers in alle leeftijdsgroepen: zowel de huidige als de toekomstige generatie van oudere werknemers. Immers veel problemen die op latere leeftijd de kop opsteken zijn vaak ontstaan op jongere leeftijd.

Veel HR managers die ik spreek beamen dat deze punten belangrijk zijn en geven aan hier (voldoende) aandacht voor te hebben. Bij het doorvragen blijkt al snel dat dit vaak ad hoc is en dat de aandacht ook net zo snel weer verdwenen is.

Om deze punten een serieuze plaats in de interne processen te geven, moet op sommige onderdelen met specialisten gewerkt gaan worden.

Het wordt te uitgebreid om al deze punten één voor één uit te werken en daarom kan ik me voorstellen dat hier vragen over zijn. Wil je op één of meerdere van deze onderdelen verder inzoomen of eens overleggen hoe dit binnen jouw organisatie past? Heb je toevoegingen en op of aanmerkingen? Let me know!

Ruben Hartog

Partner

Match-Arbo

Wil je het blog delen?

Delen op facebook
Deel op Facebook
Delen op twitter
Deel op Twitter
Delen op linkedin
Deel op Linkdin

Broerswetering 10A
3752 AM
Bunschoten-Spakenburg

E: ruben@match-arbo.nl
T: 033 303 61 72

Op de hoogte blijven van de nieuwste vacatures?